Spontane werkonderbreking bij Aviapartner Schiphol

Aviapartner0
Vier dagen na de spontane staking bij Aviapartner op Brussels Airport hebben ook de collega’s van Schiphol op 29 januari spontaan het werk neergelegd. De problemen lopen quasi gelijk met deze op de Belgische Aviapartner stations. Asmae Hajjari van FNV Luchtvaart: "Er is al tijden sprake van onderbezetting en een veel te hoge werkdruk. Nadat vanochtend een collega ziek naar huis is gegaan, heeft de rest van de collega's het werk spontaan neergelegd.” 
De werknemers van Aviapartner op de luchthaven van Schiphol kampen al lange tijd met een onderbezetting en slechte uurroosters. Hierdoor is de werkdruk de afgelopen periode enorm hoog opgelopen met een hoog ziekteverzuim als gevolg. Onmiddellijk na de staking werd een werkoverleg georganiseerd waar de werknemers van hun werkgever geëist hebben dat die afspraken gaat maken met FNV Luchtvaart over het verlagen van de werkdruk. 
Cao-onderhandelingen gaan te traag 
FNV Luchtvaart eist in de lopende cao-onderhandelingen dat het bedrijf zijn personeelsbezetting snel op orde brengt. Ook is er beter materiaal nodig om het werk op een fatsoenlijke manier te kunnen doen. Maar dat overleg verloopt veel te traag. Hajjari: 'We eisen dat Aviapartner zo snel mogelijk met ons aan tafel gaat om goede cao-afspraken te maken over de aanpak van de hoge werkdruk. Mensen zijn het bovendien beu dat Aviapartner wil snijden in de arbeidsvoorwaarden en niet bereid is om een fatsoenlijke loonsverhoging uit te keren die recht doet aan de inzet van de mensen.' 
Swissport kampte met dezelfde problemen 
Eerder kampte concurrent Swissport met dezelfde problemen van onderbezetting, slechte roosters, hoge werkdruk en ziekteverzuim. Pas na verschillende werkonderbrekingen in november vorig jaar, was Swissport bereid de werkdruk aan te pakken en daarover met FNV Luchtvaart duidelijke afspraken te maken. 
Zes stakingen op minder dan twee jaar
De problemen zijn ook ons niet onbekend. De betrokken werkgevers evenmin. Ook op Brussels Airport zijn Swissport en Aviapartner de zorgenkinderen. Op een periode van minder dan twee jaar zijn er op Brussels Airport zes stakingen geweest bij de twee afhandelaars. De grootste problemen die telkens terugkomen zijn de onderbezetting en het gebrekkige materiaal waarmee gewerkt moet worden. 
Het personeel neemt telkens zijn verantwoordelijkheid en blijft zorgen voor de passagiers en de veiligheid in tegenstelling tot de betrokken directies. Bij beide bedrijven verloopt het sociaal overleg zeer stroef door het gedrag en de werkwijze van de lokale directie, al lijkt er een rode draad te lopen door het Swissport en Aviapartner “beleid”. Ook de overheid blijft voor ACV-Transcom zwaar in gebreke, ondanks het Ministrieel Besluit van 19/11/2014 inzake het gebruikte materiaal waar ACV-Transcom zwaar op woog.