Luchtvaartdag is geen luchtvaartbeleid

Luchthavendag 2017
Zaterdag 22 april organiseerde de Vlaamse overheid voor de tweede keer een luchthavendag. Een mooi initiatief waar geïnteresseerden een kijkje ‘achter de schermen’ kunnen komen nemen in de adembenemende luchtvaartwereld. Toch wil ACV-Transcom ook aandacht vragen voor het gebrek aan een luchthavenbeleid dat onze luchthavens al jaren verlamt. ACV-Transcom roept gewesten, federale overheid en sociale partners op om werk te maken van een écht nationaal luchtvaartbeleid waar elke luchthaven en regio de vruchten zal van plukken! 
Met de luchthavendag wil de Vlaamse overheid de burgers de kans geven om kennis te maken met de sectoren, activiteiten, technologieën, op de luchthavens… Zo kunnen geïnteresseerden zelf zien wat er allemaal komt kijken bij de uitoefening van de diverse luchthavenjobs en wordt misschien interesse gewekt om in één van de luchthavensectoren zoals de luchthavenuitbating, afhandeling, verkeersleiding, cargo-bedrijven te gaan werken. 
Maar achter dit mooie initiatief gaan heel wat problemen schuil die de ontwikkeling van de luchtvaart in ons land hypothekeren. Oorzaak daarvan is het gebrek aan een écht luchthavenbeleid en een globale visie voor België. Een luchthavenbeleid waar eenieder aan participeert en zijn rol in heeft. Hoewel ACV-Transcom al heel wat keren aan de alarmbel trok, blijft dit tot op vandaag nog steeds een gigantisch pijnpunt. 
De problemen situeren zich op heel wat verschillende vlakken. Denken we maar aan de manke werking van het directoraat van de luchtvaart; de problematiek van de geluidsnormen en het banengebruik voor Brussels Airport; de problematiek van de luchthaveninspectie; de problematiek van de grondafhandelingsbedrijven; de problematiek van de Europees opgelegde performantieplannen voor Belgocontrol; de licenties van de handling op Brussels Airport; de sluiting van Thomas Cook Airlines welk een teloorgang kenmerkt van de eigen luchtvaartmaatschappijen; de consequenties van de degeneratie van onze eigen luchtvaartsector bij het vliegtuigonderhoud, catering, …; het betonrot op de luchthaven Oostende die belangrijke installaties bedreigt; de steeds groeiende vraag naar flexibiliteit voor het personeel in een omgeving waar reeds enorme flexibiliteit heerst; de constante druk op arbeidsomstandigheden en de lonen; de personeelstekorten; specifieke opleidingen; het miskennen van de nodige preventienoden en veiligheid op het werk; … 
Waarom geen nationale luchtvaartdag? 
Ook de organisatie van een luchthavendag zelf is een symptoom van dit gebrek aan een nationaal beleid. De Vlaamse luchthavendag versterkt de perceptie dat Brussels Airport een “Vlaamse” luchthaven is, en dat doet geen goed aan onder andere het dossier van de geluidsnormen en de vliegroutes voor Brussels Airport. Brussels Airport is onze nationale luchthaven. Er zijn heel wat directe en indirecte tewerkstellingsplaatsen én mogelijkheden voor ondernemers, werknemers, werkzoekenden, ongeacht hun woonplaats en of ze nu Frans of Nederlands spreken. 
Ook de luchthavens in Wallonië, Liège Airport en BSCA (Brussels South) creëren via directe en indirecte tewerkstelling een meerwaarde voor ons allemaal. Ook daar werken Nederlandstaligen. De Waalse overheid staat trouwens al heel wat stappen voor op het gebied van visie, beleid en organisatie van “haar” luchthavens en luchtvaartsectoren. Daarom is het een gemiste kans om een nationale luchtvaartdag te houden. Een luchtvaartdag waar al onze luchthavens aan participeren en zich kunnen tonen. 
Federale luchthavencommissie 
Kortom, de organisatie van een luchthavendag is voor ons zeker en vast een waardevol initiatief en een schitterende PR-manifestatie waar ook heel wat personeelsleden van de luchtvaartsectoren zich voor inzetten en de liefde voor hun vak kunnen tonen. De luchthavendag mag echter geen doekje voor het bloeden zijn om geen werk te maken van een echt luchtvaartbeleid. ACV-Transcom is dan ook vragende partij om werk te maken van een écht nationaal luchtvaartbeleid waar elke luchthaven en regio de vruchten zal van plukken! 
Zowel de Vlaamse, Brusselse, Waalse als federale overheid hebben hier nog heel wat stappen te zetten. Ook de nodige incentives moeten vrijgemaakt worden om ervoor te zorgen dat de tweede belangrijkste economische motor van ons land niet verder sputtert en kan groeien. Knowhow moet hier gehouden worden. 
ACV-Transcom pleit voor de creatie van een federale luchthavencommissie om alle betrokken actoren samen te zetten en de beleidsmakers bij te staan.. Als men eindelijk werk maakt van een écht luchtvaartbeleid zal iedereen hier beter van worden: de economie, overheden, werkgevers én werknemers! De gewesten, federale overheid en sociale partners kunnen én moeten daar hun rol spelen. Laat ons dus vanaf morgen de hand aan de ploeg slaan.