Hoeveel heeft eigenzinnigheid Vlaamse Regering al gekost?

We schreven al enkele artikels over het uitvallen van de navigatiemiddelen van de redeboten. Dit dossier is slechts één voorbeeld van de gevolgen van de blinde besparingsdrang bij de Vlaamse Regering. Daarbij komt niet enkel de veiligheid, maar ook de economie in het gedrang. 
Een stuitend voorbeeld: volgens medewerkers van de redeboten is een zogenaamd gyrokompas met voorsprong het meeste betrouwbare en dus meest degelijke kompastype. Toch opteerde de Vlaamse overheid voor het satellietkompas. Het is namelijk goedkoper, maar heeft bepaalde nevenwerkingen: zo valt het bijvoorbeeld uit als het langs een groot schip ligt. Voor de duidelijkheid: redeboten brengen loodsen aan boord van in- en uitgaande schepen, dus dat gebeurt met regelmaat van de klok. 

Eigenzinnigheid 
Er werd gezocht naar een oplossing en zo kwam er een tweede magnetisch kompas op de redeboten. Een oplossing kan je dit moeilijk noemen, want grote schepen kunnen de magnetische velden verstoren. De aankoop van deze kompassen en het testen van de oplossingen leidt dus nergens naar. Hoeveel heeft de eigenzinnigheid van de Vlaamse overheid al gekost? Waarom kiest ze niet meteen voor de degelijke oplossingen in plaats van te besparen op hun nieuwe ultramoderne redeboten? 
Veiligheid 
Bovendien speelt de Vlaamse Regering met de veiligheid van de medewerkers op de redeboten. Welk risico lopen ze als de navigatie uitvalt? De Vlaamse Regering speelt niet enkel met de veiligheid, maar ook met de economie. De studie van de nationale bank is duidelijk: er was in 2012 meer dan 19 miljard euro toegevoegde waarde door onze havens. Dit bedraagt meer dan 5% van het Belgische BBP en bijna 9% van het Vlaamse BBP. De Vlaamse Regering vindt het nodig roulette te spelen en te kiezen voor het kleine gewin. Hierdoor legt zij een hypotheek op de betrouwbare én veilige werking die de toegang tot onze havens verzekert. 
Stokken in eigen wielen 
Het is een absolute schande dat de Vlaamse Regering zo speelt met mensenlevens van medewerkers én met de economische motoren van Vlaanderen. Dan schrikt men ervan dat de medewerkers reageren of dat de dienstverlening stokt. Laat ons intellectueel eerlijk zijn en alles dan ook op tafel gooien. De Vlaamse Regering steekt haar eigen diensten stokken in de wielen. ACV-Transcom stapt niet mee in deze route. Performante openbare diensten zijn nodig en essentieel om economie en veiligheid te garanderen.