Arbeiders betalen fouten Swissport cash

Swissport
Swissport riep op 10 oktober een speciale ondernemingsraad samen. Zoals gevreesd, was de boodschap die Swissport gaf alweer geen goed nieuws voor het personeel. Het management van Swissport heeft geen oog voor kwaliteit, dienstverlening, de luchtvaart, de luchthaven en de jobtrots., maar enkel voor cijfers. ACV-Trancom pikt het niet dat de arbeiders cash de gevolgen zullen betalen en zal hun belangen ten volle verdedigen tegen het (mis)management van Swissport. Vandaag lichten we de werknemers in alle transparantie inlichten. Dan bekijken we hoe we verder zullen reageren. 
Verlieslatend contract Brussels Airlines 
Swissport sloot in 2012 nog een contract af met Brussels Airlines. Het grootste contract voor het bedrijf. Wat ze er niet bij vertelden, was dat de prijs die ze op het contract plakten voor het schoonmaken van de vliegtuigen een verlieslatend contract was. ACV-Transcom klaagde dit toen reeds aan. Nu besloot Swissport om het schoonmaken van vliegtuigen voor Brussels Airlines af te stoten. 
Perfect georkestreerd 
Eerst zonderde Swissport de verlieslatende schoonmaakactiviteiten af naar een aparte juridische entiteit. Nu schuift Swissport de rekening van haar falende onderhandelingen door naar de arbeiders. Voor de arbeiders in de sector bestaat een zogenaamde transfer van personeel akkoord. Swissport zorgt er dan ook voor dat heel wat arbeiders worden ‘doorgeschoven’ naar een nieuwe onderneming, Mobility Masters. Het zou over ongeveer 110 arbeidsplaatsen gaan die de directie van Swissport in haar cleaning departement nu supprimeert om haar eigen falen toe te dekken. 
Stank voor dank 
Voorts zal Swissport nu ook haar cargo divisie en bagage divisie terug onder één dak brengen en zijn er schijnbaar té veel medewerkers met een fulltime contract. Voor ACV-Transcom viseert Swissport hiermee haar oudere werknemers en wil Swissport met de anciens komaf maken. Zij zijn de ‘duurste’ en ‘minst flexibele’ door hun voltijds contract. Het is maar wat je verstaan on flexibiliteit. De luchthaven is momenteel al één van de meest flexibele sectoren… De dank die Swissport tentoon spreidt naar haar (oudere) werknemers kan ook tellen. Zij hielden na het faillissement en door doorstart van Sabena Handling, BGS, Flightcare en nu Swissport het vaandel staande samen met de jongere collega’s. Probeer trouwens ook maar rond te komen met een deeltijds contract in de huidige samenleving. Probeer maar 15 tot 20 ton per dag aan valiezen te heffen... 
Cherry-picking 
De financiële gezondheid van de grondafhandelaars is voor ACV-Transcom essentieel, net als de loon-en arbeidsomstandigheden. Swissport misbruikte maar al te graag de mogelijkheid tot het “shoppen” tussen de paritaire (sub)comité om zo de meest flexibele en/of goedkoopste werkorganisatie te kunnen gebruiken. Ondertussen hebben ze lak aan de nodige investeringen voor het broodnodig en veilig materieel. Ondertussen hebben ze lak aan arbeiders die zich goed voelen en fier zijn op hun beroep. Ze wensen steeds meer met minder mensen. Herinner u nog juni 2016 toen er staking was omdat er té weinig personeel beschikbaar was. 
Oplossingen? 
ACV-Transcom wenst dringend wettelijke initiatieven om deze uitwassen te stoppen. 
  • De grondafhandelingsdiensten op Belgische luchthavens mogen niet aangeboden worden aan luchtvaartmaatschappijen wanneer het verlieslatende contracten zijn. 
  • Voor de jobs bij de afhandelaars dient een minimum opleidingsprogramma bepaald, verbonden aan een certificering. Enkel gecertificeerde werknemers mogen tewerkgesteld worden voor de taken waarvoor ze de nodige opleidingen hebben gevolgd. 
  • Voorts dient de markt van de afhandeling op Brussels Airport beperkt blijven tot 2 spelers die voldoen aan de nodige financiële basis en hun verbondenheid met Brussels Airport. Die financiële basis moet aangesproken kunnen worden voor de werknemers die slachtoffer worden van de geliberaliseerde wereld van de handling en airlines. 
  • De loon-en arbeidsvoorwaarden dienen volledig gebetonneerd. Het cherry-picking tussen de paritaire (sub)comités dient gestopt. 
  • Er moet een doorgedreven controle komen en toezicht op de staat van het gebruikte materieel door een onafhankelijke instantie. 
  • Swissport staat niet boven de wet en zal de nodige onderhandelingen moeten voeren met de vakbonden of de gevolgen van haar acties dragen. 
Samen met de Minister van Mobiliteit Bellot, Minister van Werk Peeters en de vakbonden moeten we hier dringend werk van maken. 
Wat nu? 
De komende periode zal bepalen hoeveel sociale rust of onrust er binnen Swissport en op Brussels Airport komt. De houding van het Swissport (mis)management zal bepalend zijn. We zullen alleszins de werknemers de nodige inlichtingen verstrekken en daarna bekijken hoe we verder gaan.