Airlines for themselves

Luchtverkeersleider
ACV-Transcom betreurt dat de nieuwe Europese werkgeversfederatie in de luchtvaart, “Airlines for Europe” (A4E) via een campagne bij de reizigers en op basis van een zelf bestelde studie het stakingsrecht voor luchtverkeersleiders aanvalt. ACV-Transcom verwerpt zowel de methodologie als de conclusies van deze studie en reageerde al fors in het paritair comité van Belgocontrol. Ook bij de Europese koepelvakbonden klinkt dezelfde kritiek. 
In een persbericht van 12 oktober gaf Airlines for Europe een berekening van de economische impact van stakingen bij de Air Navigation Service Providers (ANSP’s, in ons land is dit Belgocontrol). Op basis van een studie, door haarzelf besteld nota bene, goochelt A4E met financiële cijfers, het aantal getroffen reizigers, aantal stakingsdagen. Ze kondigde eveneens een campagne aan waarin ze reizigers oproept om een petitie te tekenen tegen het stakingsrecht voor luchtverkeersleiders. 
ACV-Transcom stelt echter vast dat deze studie vol staat met foutieve gegevens en dat hierdoor de verkeerde conclusies worden getrokken! Ook hebben we ernstige bedenkingen bij de onafhankelijkheid van de gekozen experten. Zo zijn bijvoorbeeld de economische kosten zwaar overschat en lijken de gegevens erg indrukwekkend. ACV-Transcom verwerpt dan ook – gesteund door haar Europese koepelorganisaties – zowel de conclusies van deze zogenaamde studie als de methodologie die werd gehanteerd. Wij zien hierin een bewuste strategie om foutieve informatie te verspreiden bij beleidsmakers en de publieke opinie om op deze manier de fundamentele rechten van de werknemers aan te vallen. 
De studie rept trouwens met geen woord over de onderliggende redenen van de verschillende acties in Europa bij de luchtverkeersleiders. Die gingen net hoofdzakelijk over personeelstekorten, werkomstandigheden en werkdruk, pensioenhervormingen en de onrealistische besparingen die opgelegd werden vanuit het Europees niveau. Europese besparingen nota bene onder druk van de lobbywerking van de luchtvaartmaatschappijen… Allemaal punten die ook rechtstreeks hun effect hebben op de veiligheid van het luchtruim en de passagiers! Dat reizigers nu via een petitie op basis van valse informatie worden opgezet tegen diegenen die hun veiligheid garanderen, is ongezien. 
Zo’n laaghartige aanval zouden we nog verwachten van lowcost maatschappijen à la Ryanair, Vueling, Easyjet, … Maar dat dit nu wordt ondersteund door Finnair, Norwegian, British Airways, Air France-KLM én de Lufthansagroep waar ook Brussels Airlines mee is gevat, betreuren we ten stelligste. In het paritair comité van Belgocontrol hebben we onze mening over deze studie en bijhorende campagne al duidelijk geuit. Tegelijk hebben we binnen onze Europese koepels - Air Traffic Controllers European Unions Coordination (ATCEUC) en European Transport Workers' Federation (ETF) ook gevraagd om te reageren op deze aanval. Dit gebeurde trouwens ook al. 
ACV-Transcom ijvert voor een sterke ketting in de luchtvaartindustrie om de belangen van alle werknemers in deze sector optimaal te blijven verdedigen. We doen niet mee aan deze afbraakpolitiek waarbij werkgevers, steen per steen aan de sloop van de rechten van de werknemers beginnen.