Havenarbeiders laten niet toe dat bemanning lading losmaakt

Suardiaz
In Zeebrugge weigerden havenarbeiders op 15 maart om het autoschip ‘Gran Canaria Car’ van Suardiaz te lossen, nadat de bemanning zelf een 30-tal high & heavy-eenheden had losgemaakt. Vorige week leverde ACV-Transcom hier al een waarschuwing af. 
Voor de tweede keer in een week tijd stelde we vast dat de bemanning van de ‘Gran Canaria Car’ deel van de lading had losgemaakt. Nochtans mag om veiligheidsredenen lashing & securing in de Belgische havens uitsluitend door opgeleide en erkende havenarbeiders gebeuren. De Spaanse rederij Suardiz loopt met haar schepen regelmatig Zeebrugge aan voor verbindingen met het Iberische schiereiland. Het specifieke roroschip ‘Gran Canaria Car’ wordt sinds kort door CLdN gecharterd als ondersteuning van de eigen vloot voor het overzetten van stocks tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU, zeker met de Brexit in aantocht. De zorg voor ladingveiligheid is geen loze bekommernis. 
Vorige week op 6 maart was er de trieste herinnering aan het vergaan van de 'Herald of Free Enterprise' in 1987, toen bijna tweehonderd doden betreurd werden. De schuivende lading vormde een belangrijke factor in deze scheepsramp en daar zijn lessen uit getrokken, lessen die een hoge tol eisten en dus moeten onthouden worden. De Belgische wet op de havenarbeid is in het belang van de veiligheid van zowel de bemanning en de dokwerkers, als van de lading en het schip.