Dodelijk ongeval in haven bewijst dat lashing havenarbeid is

Woensdag 14 november overleed in de haven van Dublin een bemanningslid van een containerschip door een ongeval tijdens het vastmaken van een container. Dit bewijst nog maar eens dat lashing gevaarlijk en gespecialiseerd werk is, dat door hiervoor opgeleide havenarbeiders moet worden gedaan. De Internationale Transportwerkersfederatie (ITF) en ACV-Transcom leven mee met de familie van de man
De Filippijnse Zeeman Dennis Gomez Ragana was bezig met het vastzetten van containers (lashing) terwijl boven zijn hoofd container-kraanbehandelingen plaatsvonden. Een van deze containers kwam op hem terecht. De man was op slag dood. Algemeen Sector Verantwoordelijke Kurt Callaerts: “Onze gedachten gaan uit naar de familie, vrienden en collega’s van de zeeman. Dennis had nooit de opdracht mogen krijgen om de containers vast te zetten. Lashing is dokwerk. Het is werk is een onderdeel van het behandelen van lading waarbij teamwerk en communicatie essentieel is. 
ITF inspector voor ACV Transcom Christian Roos voegt hier aan toe: “Wanneer een schip in een haven aanmeert, zou de bemanning de normale scheepstaken moeten uitvoeren of de vrije tijd waar ze recht op hebben, opnemen. Bemanningsleden worden te vaak gedwongen om lashing-activiteiten uit te voeren tijdens hun rusturen. Het vastzetten van containers in de havens zou enkel door opgeleide havenarbeiders mogen gebeuren die mede door hun ervaring op een veilige manier deze taak kunnen uitvoeren.” Als ACV Transcom stellen we echter vast dat er nog steeds heel wat reders en havenexploitanten zijn die druk uitoefenen op zeevarenden om toch het lashing-werk zelf te doen. De hoofdreden is dat dit goedkoper is als eigen bemanning het doet, vanuit financieel en flexibiliteitsoogpunt. Dat de veiligheid van de werknemers en het schip daarmee nodeloos in gevaar worden gebracht, schijnt hierbij van ondergeschikt belang.
Nog maar op 22 februari 2018 werden wereldwijd duidelijke afspraken gemaakt op het Internationaal Onderhandelings Forum (International Bargaining Forum – IBF, het grootste onderhandelingsplatform op wereldvlak met de reders) welke taken specifieke taken zijn voor bemanningsleden aan boord van schepen en welke taken dus voor havenarbeiders zijn. De zg. “dockers clause” stelt dan ook dat lashing tot de havenarbeid behoord.” 
ACV-Transcom heeft met AMOSUP, de Fillipijnse vakbond voor zeevarenden, een samenwerkingsakkoord net om de werknemersbelangen zo goed mogelijk te verdedigen op mondiaal niveau. We hebben hen ook ons medeleven overgemaakt. ACV-Transcom hoopt dat door deze tragedie eindelijk duidelijk wordt dat dit ten koste gaat van de veiligheid van werknemers. We kijken uit naar het lezen van het verslag en de aanbevelingen van de Ierse autoriteiten.


De International TransPort Workers ' Federation (ITF) draagt bij tot het creëren van een internationale solidariteit tussen de transportarbeiders over de hele wereld. Zij ondersteunt 670 vakbonden in 140 landen, en 19.700.000 werknemers. ACV-Transcom is aangesloten bij ITF.