“Als je stilstaat, loop je gevaar”

Haar survivalkit bestaat uit fruit, water, een dekentje en extra sloten. Die moeten er voor zorgen dat er geen asielzoekers in haar bestelwagen kruipen. Kelly Hietbrink is chauffeur en neemt mij via Calais mee naar het Verenigd Koninkrijk. 
Voor we vertrekken, toont Kelly haar grote kniptang en extra sloten. Die zijn nodig om haar bestelwagen extra te beveiligen. In Calais proberen asielzoekers namelijk via vrachtwagens de oversteek te maken naar het Verenigd Koninkrijk. 
Makkelijk doelwit 
Het aantal asielzoekers in de Franse stad blijft stijgen en de situatie bereikte in juni een dieptepunt tijdens de staking van de ferry’s. De vrachtwagens stonden toen tot in België aan te schuiven. En stilstaande vrachtwagens zijn een makkelijk doelwit. Op internet circuleerden beelden van wanhopige asielzoekers die op alle mogelijke manieren in vrachtwagens probeerden te kruipen. “Chauffeurs zijn bang, want vanaf het moment dat je stilstaat, loop je gevaar.” Kelly heeft het zelf nog niet meegemaakt, maar collega’s van Kelly kregen al te maken met vluchtelingen die in de bestelwagen probeerden te geraken. 
Kampvuur 
Kelly doet de nachtrit en als we Calais naderen is er weinig verkeer: er is ook geen file en dus lopen we minder risico. Maar ondanks het slechte weer en het late uur, lopen er heel wat asielzoekers langs de kant van de weg. Ze dwalen doelloos rond, maken een kampvuur en overnachten ter plekke. Als ik Kelly mag geloven zijn het er anders veel meer. Hoe dan ook: de situatie is schrijnend. Zo werd onlangs hun tentenkamp opgebroken en worden ze voor de rest aan hun lot overgelaten. 
Rond de Kanaaltunnel is de sfeer gespannen. Er is overal politie en het gebied rond de Kanaaltunnel is afgesloten met hekken en prikkeldraad, het lijkt wel een oorlogszone. Op bruggen zijn zelfs de vangrails afgeschermd met hoge netten, want anders zouden asielzoekers op vrachtwagens durven springen. 
Nieuw traject 
Er worden extra maatregelen genomen om de problematiek aan te pakken. Binnen het domein van de tunnel zijn er extra röntgenscanners, CO2-scanners en warmtecamera's, maar er worden ook honden ingezet die moeten ruiken of er mensen in of onder de vrachtwagens zitten. Vrachtwagens en bestelwagens moeten sinds kort ook een nieuw traject volgen. Op het domein rijden ze rondjes, waardoor mogelijk files (en dus stilstaande vrachtwagens) op controleerbaar gebied staan en chauffeurs dus minder risico lopen. 
En de Kanaaltunnel zelf, dat is wachten. Wij hebben ‘geluk’, door de Nationale Feestdag in Frankrijk mogen er vanaf 22u geen vrachtwagens op Frans grondgebied rijden. Zowel in de heen- als de terugreis staan we slechts enkele uren aan te schuiven. Dat is peanuts: de dag nadien reed er geen enkele trein tussen 4 en 7 uur ’s nachts en stond een collega van Kelly 6 en een half uur vast in Folkstone. Op onze heenweg zijn er heel wat afgelaste treinritten doordat er iemand door de tunnel liep en is aangereden door een trein. De realiteit is hard. 
Je wordt niet vrolijk van een trip naar het Verenigd Koninkrijk. Dat zo’n situatie in het huidige Europa mogelijk is, tart alle verbeelding. Asielzoekers worden aan hun lot overgelaten en de chauffeurs lopen gevaar.