Actieweek voor eerlijke contracten in de contactcenters

op de foto het flyerteam vlnr Pascale Volkaerts (VSOA), Sven Antonis (ACV-Transcom), Danny Devinck (ACV-Transcom), Halima Bouchtaouri (ACOD) en Nica Rady Catalin (ACOD)
In oktober organiseren vakbonden over de hele wereld acties om de werknemers in contactcenters te ondersteunen en hun belangen te verdedigen. Dit jaar ligt de klemtoon op eerlijke contracten voor de uitzendkrachten in de callcenters. 
De acties in oktober zijn een terugkerend fenomeen: de voorbije jaren focusten de vakbonden op de hoge stress bij de werknemers in callcenters en op de grote flexibiliteit die van hen wordt verwacht. Vakbonden leverden heel goed werk en hielden deze problemen onder controle. Het afgelopen jaren kwam er echter een nieuw fenomeen aan de oppervlakte. Het is namelijk zo goed als onmogelijk om nog een betrouwbaar vast contract te krijgen in een contactcenter. Sommige uitzendkantoren verkondigen dat een interimjob een mooie opstap is naar vast werk, maar dit is spijtig genoeg voor veel mensen in onze sector een fabeltje. 
Musketon 
Daarom voeren de vakbonden dit jaar actie met de klemtoon op ‘eerlijke contracten’. Wij willen dat er meer arbeidscontracten komen die de werknemers langetermijngaranties bieden. Op die manier krijgen meer werknemers de mogelijkheid om hun dromen vorm te geven en een fatsoenlijk bestaan te leiden. Van 19 tot 23 oktober gaven we deze werknemers een musketon: daarmee kunnen ze zich vastklikken aan de grotere zekerheid die gepaard gaat met een vast en eerlijk arbeidscontract. 
Ook Proximus werkt met een aantal externe callcenters zoals Mifratel, IPG, Bconnected, T-Europe en SNT. Daarom is het belangrijk dat onze call center medewerkers stilstaan bij de precaire situatie van onze collega’s uit de externe call centers.