Na 20 uur onderhandelen akkoord bereikt voor de loodsen

Na 20 uur onderhandelen op het stadhuis van Antwerpen bereikten de Beroepsvereniging voor de loodsen, de vakbonden en minister Weyts een overeenkomst. Daarmee komt er ook een einde aan de stakingsactie in de haven. De discussies gingen over hogere loodspremies, efficiëntieverbeteringen en de eindeloopbaanregeling. Eerst zullen we nu onze achterban inlichten over het bereikte akkoord.
Door de staking werden op de Schelde sinds maandagochtend geen schepen groter dan 339 meter door Vlaamse loodsen meer beloodst. De stakingsactie wordt opgeschort nu de vakbonden met minister Weyts tot finaal toch tot een overeenkomst konden komen rond de verschillende aspecten: hogere loodspremies, efficiëntieverbeteringen en de eindeloopbaanregeling. ACV-Transcom zal het akkoord dan ook verdedigen en volgende week toelichten aan de achterban.
Zo zal een optimaliseringsplan onderhandeld worden bij het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust waarin ook de bevindingen van de aangekondigde audit van de nautische keten meegenomen worden. Voorts zal ook in het overleg de mogelijkheid geboden worden om naar eindeloopbaan maatregelen te gaan integreren. Voor een heel groot deel van het personeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust zal in ruil voor de optimalisering voorzien worden in compensatie. Dit gaande van verkeersleiders over scheepstechnici, matrozen, schippers, koks, loods- en rededienstcoördinatoren tot loodsen. Tegen 2020 dient de oefening volledig uitgerold, maar de formalisering en maatregelen dienen besproken tegen het Sectorcomité XVIII van de Vlaamse Overheid eind 2016 met een eerste optimaliseringsstap in mei 2016.
Als ACV-Transcom namen we ook akte van de loftrompet over de productiviteit en professionaliteit van de havenarbeiders en de medewerkers van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust door de bonzen van de havenbedrijven zoals MSC, Maersk, CMA, … Deze kwamen bij aanvang van de onderhandeling op het Antwerps stadhuis hun boodschap geven om ‘eruit te raken’. We hopen dat zij even veel verantwoordelijkheid op zullen nemen voor onze havens en de havenarbeiders in een andere belangrijke dossier, nl. van de ingebrekestelling van de havenarbeid door de Europese Commissie, waar zij zelf een belangrijke actor zijn en een rol kunnen opnemen…

Global Seafarer juli 2017

Zika-zeevaart